Door gebruik te maken van licht en donker in je schilderij of tekening kan je je werk enorm versterken. Hieronder leg ik uit waarom licht donker werking interessant is en bij welke kunstenaars je dit ‘af kan kijken’.

  1. Suggestie. Mt zsntwntg lttrs mkn mnsn wrdn.

Kan je lezen wat er staat? Wat zo mooi is aan de menselijke geest en haar waarneming is dat we invullen wat er mist of ontbreekt. Kunstenaars spelen daar mee. Vorige week besprak ik ‘Het gebruik van suggestie’ in de open atelier les. We kwamen er al kijkende naar werken van verschillende kunstenaars (Atelier Rohde heeft een goed gevulde kunstenaarsboekenkast) achter, dat kunstenaars die de kunst van het weg laten verstaan hele werelden oproepen. Juist door weg te laten! Met name met licht en donker kan je daar heel goed gebruik van maken. Een jurk die overgaat in de achtergrond, een gezicht dat aan een kant vrij donker en ongedefinieerd is, een nauwelijks uitgewerkt kapsel etc. De toeschouwer vult zelf in waar de vorm ophoud. Maak daar net als bijvoorbeeld Cees Bantzinger gebruik van! Probeer het eens uit in het schilderij dat je maakt voor de schilderwedstrijd bijvoorbeeld.

 2. Compositie versterking. Door sommige stukken op te lichten en andere stukken bewust donker te laten; versterk je de compositie van je schilderij of tekening. Kijk maar eens goed naar een oude meester als Rembrandt. Hij speelt met licht en donker en laat ons zien wat hij wil dat we zien. Niets is aan het toeval over gelaten. Het licht op de hand van de oude dame en het donker op de omvallende bladzijde. Het licht en het donker gebruikt hij om de compositie van het schilderij te versterken. De werking van het licht en donker is hier met name gebruikt om de intimiteit van de handeling te versterken.

 

3. Dieptewerking. Door licht en donker werking toe te passen in je werk kan je de dieptewerking versterken. We gaan voor het gemak even uit van een model. Stel dat je de vorm al goed te pakken hebt (de lijnen) maar dat je er tegen aan loopt dat het model nogal plat oogt. Let dan eens op de schaduwen IN het model en schilder of teken deze erin. Een been wordt al snel veel ruimtelijker als je er een schaduw inzet. En al helemaal als je goed kijkt naar de richting van de materie, niet van de vorm. Dus niet de lijn van de buitenkant van het been volgen, maar de richting van de bolling van het been.

Ben je al nieuwsgierig geworden naar meer uitleg over licht en donker? Heb je al zin om het gelijk toe te passen? Dit is natuurlijk een superkorte uitleg over licht en donker werking. In mijn lessen geef ik hier regelmatig uitleg over.

Vooral in de modelschildercursus kan je gelijk toepassen wat ik aan het begin van de les uitleg.  10 mei start er weer een cursus model en portret schilderen waar van je heel veel kan leren!

Kijk op http://www.atelierrohde.nl/modelschilderen en meld je aan!